Ανακαλύψτε τη μαγεία της εικονογράφησης παιδικών παραμυθιών μέσα από ένα ολοκληρωμένο, πρακτικό σεμινάριο 12 ωρών. Από την πρώτη ιδέα μέχρι το ολοκληρωμένο έργο, οι συμμετέχοντες θα μάθουν πώς να ζωντανεύουν χαρακτήρες και ιστορίες μέσα από εικόνες, συνδυάζοντας θεωρία, τεχνική και δημιουργικότητα.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε όσους θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο της εικονογράφησης, σε όσους θέλουν να ασχοληθούν με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων και σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να δουλέψουν με τα παιδιά στην τάξη.

Όλοι οι συμμετέχοντες θα πάρουν βεβαίωση παρακολούθησης του εργαστηρίου!

Σεμινάριο Εικονογράφηση παιδικού βιβλίου– Από την Ιδέα στο Χαρτί (διαδικτυακά)

Εισηγητής: Νικολέττα Φιλιππίδη

Έναρξη : 6 Οκτωβρίου 2025 Δευτέρα 19:00 – 21:00

6 (2ώρες) συναντήσεις

(συνολικά 12 ώρες)

Κόστος: 80€ + ΦΠΑ  ​

όλες οι συναντήσεις βιντεοσκοπούνται για να μη χάσετε καμία!

Εικονογράφηση Παιδικού Παραμυθιού – Από την Ιδέα στο Χαρτί – Πρόγραμμα 12 ωρών

Μάθημα 1 (2 ώρες) — Εισαγωγή & Οπτική Αφήγηση (Μέρος Α)

Στόχος: να μπουν οι βάσεις και να κατανοηθεί τι είναι η εικονογράφηση παιδικού παραμυθιού.
Περιεχόμενο:

  • Τι είναι η εικονογράφηση παιδικού παραμυθιού (ρόλος, ιδιαιτερότητες).
  • Εισαγωγή στην οπτική αφήγηση (story vs. εικόνα, ρυθμός, εστίαση).
  • Ανάλυση 1–2 χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
    Δραστηριότητα (mini): σκίτσο από μνήμης ενός αγαπημένου παραμυθιού (γρήγορα thumbnails).
    Εργασία: φέρε 1–2 βιβλία/εικόνες που σε εμπνέουν + μικρό moodboard (10–12 εικόνες).

Στόχος: Βάσεις για την εικονογράφηση & κατανόηση οπτικής αφήγησης.

  • 0:00–0:10 → Καλωσόρισμα, παρουσίαση κύκλου σεμιναρίου.
  • 0:10–0:30 → Τι είναι η εικονογράφηση παιδικού παραμυθιού (ρόλος, ιδιαιτερότητες).
  • 0:30–1:00 → Εισαγωγή στην οπτική αφήγηση (story vs. εικόνα, ρυθμός, εστίαση).
  • 1:00–1:30 → Ανάλυση 1–2 παραδειγμάτων (διάλογος με την ομάδα).
  • 1:30–1:55 → Mini-άσκηση: σκίτσο από μνήμης αγαπημένου παραμυθιού.
  • 1:55–2:00 → Κλείσιμο/εργασία για το σπίτι.

 

Μάθημα 2 (2 ώρες) — Εισαγωγή & Οπτική Αφήγηση (Μέρος Β) → Γέφυρα προς Χαρακτήρες

Στόχος: να εμβαθύνουμε στα παραδείγματα και να περάσουμε στα θεμέλια του χαρακτήρα.
Περιεχόμενο:

  • Ανάλυση παραδειγμάτων από γνωστούς εικονογράφους (ύφος, τεχνικές, σύνθεση).
  • Βασικές αρχές χαρακτήρα: σχήμα, αναλογίες, silouette, εκφράσεις.
    Άσκηση: γρήγορες σπουδές εκφράσεων & στάσεων (1 σελ. με 6–8 μικρά σχέδια).
    Εργασία: γράψε σύντομη περιγραφή του ήρωά σου (2–3 προτάσεις) + 3 εναλλακτικές silouettes.

Στόχος: Ολοκλήρωση παραδειγμάτων + εισαγωγή στον σχεδιασμό χαρακτήρων.

  • 0:00–0:10 → Ανασκόπηση προηγούμενου μαθήματος.
  • 0:10–0:35 → Ανάλυση γνωστών εικονογράφων (ύφος, τεχνικές).
  • 0:35–1:05 → Βασικές αρχές χαρακτήρα (σχήμα, αναλογίες, silouette, εκφράσεις).
  • 1:05–1:40 → Άσκηση: σπουδές εκφράσεων/στάσεων (6–8 μικρά σχέδια).
  • 1:40–1:55 → Συζήτηση / μοιρασιά σκίτσων στην τάξη.
  • 1:55–2:00 → Εργασία: σύντομη περιγραφή ήρωα + silouettes.

 

Μάθημα 3 (2 ώρες) — Δημιουργία Χαρακτήρων (Μέρος Α)

Στόχος: να «ζωντανέψει» ο βασικός ήρωας και να τεθούν τα θεμέλια για δευτερεύοντες.
Περιεχόμενο:

  • Από την περιγραφή στην εικόνα: επιλογές σχήματος/αναλογιών που δηλώνουν χαρακτήρα.
  • Φύλλο χαρακτήρα: βασικές πόζες & εκφράσεις.
    Άσκηση: σχεδιασμός βασικού ήρωα (turnaround απλό: μπροστά/πλάι) + 2 δευτερεύοντες.
    Mini feedback τάξης.
    Εργασία: καθάρισμα γραμμής + μικρή χρωματική δοκιμή παλέτας για τον ήρωα.

Στόχος: Σχεδιασμός βασικού ήρωα και δευτερευόντων.

  • 0:00–0:10 → Ανασκόπηση εργασιών, συζήτηση ιδεών.
  • 0:10–0:40 → Από την περιγραφή στην εικόνα: θεωρία και δείγματα.
  • 0:40–1:20 → Άσκηση: σχεδιασμός βασικού ήρωα (turnaround απλό: μπροστά/πλάι).
  • 1:20–1:40 → Προσθήκη 1–2 δευτερευόντων χαρακτήρων.
  • 1:40–1:55 → Mini feedback σε ομάδες.
  • 1:55–2:00 → Εργασία: καθαρή γραμμή + χρωματική δοκιμή.

 

Μάθημα 4 (2 ώρες) — Storyboard & Σκηνικό (Μέρος Α)

Στόχος: να στηθεί η ροή της ιστορίας και να οριστεί ο χώρος.
Περιεχόμενο:

  • Τι είναι storyboard και γιατί είναι σημαντικό (ροή, καρέ, ρυθμός).
  • Σκηνικό/περιβάλλον: πώς υπηρετεί την ιστορία & τον ήρωα.
    Άσκηση: thumbnails storyboard (3–4 καρέ) με τον ήρωα + προσχέδιο βασικού σκηνικού.
    Εργασία: ολοκλήρωσε τα 3–4 καρέ ως καθαρά προσχέδια με απλές τιμές τόνων (ασπρόμαυρο).

Στόχος: Εισαγωγή σε storyboard & περιβάλλον.

  • 0:00–0:10 → Ανασκόπηση, παρουσίαση χαρακτήρων.
  • 0:10–0:35 → Θεωρία: τι είναι storyboard, ροή/καρέ, αφήγηση.
  • 0:35–1:00 → Σκηνικό/περιβάλλον και ρόλος του.
  • 1:00–1:35 → Άσκηση: thumbnails storyboard (3–4 καρέ) με τον ήρωα.
  • 1:35–1:50 → Προσχέδιο βασικού σκηνικού.
  • 1:50–2:00 → Συζήτηση/εργασία: ολοκλήρωση storyboard με τιμές τόνων.

 

Μάθημα 5 (2 ώρες) — Χρώμα & Σύνθεση (Μέρος Α) + Έναρξη Mini Project

Στόχος: να κατανοηθούν χρώμα/σύνθεση για παιδικό κοινό και να στηθεί η δισέλιδη.
Περιεχόμενο:

  • Εισαγωγή στη θεωρία χρώματος (αρμονίες, κοντράστ, ψυχολογία χρώματος για παιδιά).
  • Σύνθεση: εστιακό σημείο, ιεραρχία, ισορροπία.
    Άσκηση: εφαρμογή παλέτας στο storyboard (color roughs) & layout δισέλιδης εικονογράφησης.
    Εργασία: προχώρησε τη δισέλιδη σε επίπεδο καθαρής σύνθεσης + βασικά χρώματα.

Ξεκινάμε πάντα από το πιο βασικό και δημιουργικό στάδιο: τα προσχέδια στο χέρι. Από εκεί και πέρα, η επεξεργασία μπορεί να πάρει πολλές μορφές, ανάλογα με την κατεύθυνση που θέλουμε να δώσουμε:

– Σχεδίαση στο χέρι με περαιτέρω λεπτομέρειες

– Δημιουργία κολάζ

– Ψηφιακή επεξεργασία σε εφαρμογές όπως Procreate ή Sketchbook

– Συνδυασμός των παραπάνω

 

Στη συνέχεια, περνάμε τα σχέδια στο Photoshop, όπου δουλεύουμε με:

– Επεξεργασία χρωμάτων

– Επεξεργασία εικόνων σε layers για περισσότερες δυνατότητες

 

Με αυτόν τον τρόπο, κάθε ιδέα μπορεί να εξελιχθεί και να αποδοθεί με τον πιο ολοκληρωμένο και δημιουργικό τρόπο.

 

Στόχος: Θεωρία χρώματος & σύνθεσης, ξεκίνημα δισέλιδης.

  • 0:00–0:10 → Ανασκόπηση storyboard.
  • 0:10–0:40 → Θεωρία χρώματος (αρμονίες, κοντράστ, ψυχολογία).
  • 0:40–1:00 → Θεωρία σύνθεσης (εστιακό σημείο, ισορροπία, ιεραρχία).
  • 1:00–1:30 → Άσκηση: χρωματικές δοκιμές (color roughs) στο storyboard.
  • 1:30–1:55 → Στήσιμο layout δισέλιδης εικονογράφησης.
  • 1:55–2:00 → Εργασία: καθαρή σύνθεση + βασικά χρώματα.

 

Μάθημα 6 (2 ώρες) — Χρώμα & Σύνθεση (Μέρος Β) + Παρουσιάσεις

Στόχος: να ολοκληρωθεί το mini project και να δοθεί ανατροφοδότηση.
Περιεχόμενο:

  • Refinement: φωτισμός, ατμόσφαιρα, άκρα/λεπτομέρειες που ενισχύουν την αφήγηση.
  • Προετοιμασία για παρουσίαση/portfolio (τίτλος, σύντομο κείμενο ιστορίας).
    Άσκηση: ολοκλήρωση δισέλιδης εικονογράφησης.
    Παρουσιάσεις στην ομάδα + συζήτηση/ανατροφοδότηση & επόμενα βήματα.

Στόχος: Ολοκλήρωση έργων & feedback.

  • 0:00–0:10 → Ανασκόπηση προόδου.
  • 0:10–0:40 → Refinement: φωτισμός, ατμόσφαιρα, λεπτομέρειες.
  • 0:40–1:30 → Ολοκλήρωση δισέλιδης εικονογράφησης (εργασία στο στούντιο).
  • 1:30–1:55 → Παρουσιάσεις έργων & συζήτηση/ανατροφοδότηση.
  • 1:55–2:00 → Κλείσιμο σεμιναρίου, προτάσεις για επόμενα βήματα.

 

Τι παραδίδει ο/η συμμετέχων στο τέλος

  • Φύλλο βασικού ήρωα (+ 1–2 δευτερεύοντες).
  • Storyboard 3–4 καρέ.
  • Μια ολοκληρωμένη δισέλιδη εικονογράφηση (mini project).

Προτεινόμενα υλικά (δεν ειναι όλα απαραίτητα ανάλογα με την προτίμησή σας)

Σχέδιο – Προετοιμασία: 

Μολύβια γραφίτη (HB για γενικό σχέδιο, 2B–6B για σκιάσεις, H–2H για λεπτομέρειες)

Μηχανικό μολύβι (για καθαρές γραμμές)

Γόμες (μαλακή, κανονική, ζυμωτή για σβήσιμο με ακρίβεια)

Ξύστρα ή ξύστρα-δοχείο

Χρώμα:

Μολύβια χρωματιστά (απλά ή επαγγελματικά, π.χ. ακουαρέλας)

Μαρκαδόροι απλοί ή με βάση το νερό 

Νερομπογιές + πινέλα (στρογγυλά, λεπτά και φαρδιά)

Λαδοπαστελ

Ξυλομπογιές απλές ή με βάση το νερό

Μαρκαδόρος λευκός gel ή λευκή τέμπερα (για διορθώσεις / highlights)

Επιφάνειες:

Σκίτσοχαρτα (λεπτά, για πρόχειρα)

Χαρτί ακουαρέλας 

Σκίτσομπλοκ μεσαίου πάχους για γενική χρήση

Βοηθητικά:

Χάρακας & γεωμετρικά όργανα

Ταινία μασκαρίσματος (κρατάει το χαρτί σταθερό)

Φάκελοι/ντοσιέ για αποθήκευση εικονογραφήσεων

Κόλλα 

Νικολέττα Φιλιππίδη – Εικονογράφος παιδικών βιβλίων
www.nikolettafilippidi.com

Η Νικολέττα Φιλιππίδη, απόφοιτος Γραφιστικής (ΤΕΙ Αθήνας, 2003), γεννήθηκε στην Αθήνα και από πολύ μικρή ηλικία ξεχώρισε για την ιδιαίτερη αγάπη και κλίση της στη ζωγραφική. Η καλλιτεχνική της φύση την οδήγησε αρχικά στη γραφιστική, όπου και ξεκίνησε την επαγγελματική της πορεία.

Για περισσότερα από δέκα χρόνια εργάστηκε σε διαφημιστικές εταιρείες, αναλαμβάνοντας καίριες θέσεις στον χώρο του δημιουργικού. Ως Art Director συνεργάστηκε με κορυφαία brands και εταιρείες. Η εμπειρία της στον χώρο της διαφήμισης τής προσέφερε βαθιά γνώση του οπτικού σχεδιασμού, της δύναμης της εικόνας και της επικοινωνίας μέσα από το χρώμα και τη σύνθεση. Η περίοδος αυτή διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό την αισθητική και την επαγγελματική της προσέγγιση στη δημιουργία εικόνων με άμεσο και συναισθηματικό αντίκτυπο.

Το πάθος της για τη ζωγραφική και η ανάγκη της για πιο ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση την οδήγησαν στη Σχολή Καλών Τεχνών στη Γερμανία, όπου φοίτησε με υποτροφία. Εκεί, καλλιέργησε περαιτέρω το προσωπικό της ύφος και πειραματίστηκε με νέες τεχνικές, εμβαθύνοντας στην εικονογράφηση.

Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της για το παιδικό βιβλίο την κέρδισε οριστικά, με αποτέλεσμα να αφοσιωθεί αποκλειστικά σε αυτό, ακολουθώντας καριέρα εικονογράφου. Έχει συνεργαστεί με μεγάλους εκδοτικούς οίκους, όπως οι: Σαββάλας, Διάπλους, Υδροπλάνο, Παπαδόπουλος, Καστανιώτη, Διόπτρα, Μιχάλη Σιδέρη, Διάπλαση, Συμμετρία, Μίνωας, Ελληνοεκδοτική, Εν Πλω και Book Project.

Οι εικονογραφήσεις της χαρακτηρίζονται από ζωντανά χρώματα, τρυφερότητα και φαντασία, στοιχεία που μιλούν κατευθείαν στην καρδιά των παιδιών. Παράλληλα, έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, παρουσιάζοντας το έργο της σε ένα ευρύτερο καλλιτεχνικό κοινό.